dinsdag 8 juni 2010

interview met Bart Baillière en Herr Seele over de HTKC

HTKC: gebruik vandaag de technologie van morgen
Een filter waarmee je niet alleen circa 10 procent minder verbruikt, maar waarmee je wagen ook tot 70 procent minder schadelijke stoffen uitstoot: met de HTKC, een Duitse ecologische uitvinding gebaseerd op EM-technologie, is dit geen fictie meer. Na Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is nu ook ons land klaar voor dit staaltje hoogstaande natuurtechnologie, vindt Bart Baillière, zaakvoerder van Pluviem, die de filter lanceert in België.

HTKC staat voor op Hoge Temperatuur gebakken Keramiek Chip. De kern van de filter is EM, en dat is dan weer kort voor Effectieve Micro-organismen.
“Dat zijn microscopisch kleine wezentjes die vrij in de natuur voorkomen en niet gemanipuleerd zijn”, verduidelijkt Bart Baillière. “Die hebben een gunstig effect op… ongeveer alles. EM verbetert ondermeer de bodemkwaliteit, de bodemvruchtbaarheid, de groei en de kwaliteit van gewassen.
De EM-technologie werd ontwikkeld door de Japanse professor Teruo Higa als duurzaam alternatief voor landbouwchemicaliën. Ongeveer vijfentwintig jaar later kent de technologie succes in meer dan 150 landen, en dat in een brede waaier van sectoren, zoals huishoudgebruik, afvalverwerking en waterzuivering.
En nu kun je de technologie dus ook in je wagen monteren, in de vorm van een filter weliswaar, die naast EM-technologie ook nog andere natuurtechnologieën combineert. Aan de authenticiteit valt alvast niet te twijfelen: EM is effectief én simpel in gebruik. Bovendien zijn er geen bijverschijnselen of andere negatieve aspecten. En als er dan toch defecten zijn, dan is de technologie in staat tot zelfcorrectie. Wat wil je nog meer?”

Wat doet die filter dan precies?
Bart Baillière: “De brandstof loopt via een wervelsysteem (een spiraal) door de filter. Zo komt je benzine of diesel in aanraking met de geprogrameerde keramiek chip die een gunstig effect hebben op de kwaliteit van de brandstof. Het grootste voordeel is dat de filter ervoor zorgt dat de wagen minder verbruikt: gemiddeld krijg je tot 10 procent minder brandstofverbruik. Bij een vrij oude wagen kan dat zelfs oplopen tot ongeveer 20 procent. Bijkomend voordeel is dat je wagen tot 70 procent minder schadelijke stoffen uitstoot. Wat dan weer goed is voor Moeder Natuur. Ten slotte maakt de motor ook minder lawaai en gaat hij langer mee. Rijden is nooit meer hetzelfde met HTKC.”

Wie kan de filter installeren?
Bart Baillière:  “De HTKC kan in alle wagens worden gemonteerd, zowel diesel als benzine. De meeste successen worden geboekt bij oudere wagens, maar ook in gloednieuwe wagens doet de filter zijn werk en voorkom je slijtage en verbruik je minder. De installatie is trouwens zeer eenvoudig. Best bouw je de HTKC in tussen de brandstoffilter motor en de injectiepomp/carburator.
Naar gelang de constructievoorwaarden moet de HTKC zo dicht mogelijk bij de ‘verbranding’ geplaatst worden. Alles staat piekfijn uitgelegd op de informatieve handleiding die bij het product zitten. Ken je niets van wagens, dan kan je hulp vragen aan je garagist of bij een erkende installateur.”

Wat mag dat kosten?

Bart Baillière:  Het volledige pakket kost 439 euro voor een vermogen tot 130kW. Sinds maart van 2010 is er ook een pakket voor kleinere wagens op de markt en die kost 259 euro voor een vermogen tot 50kW. Voor die prijs krijg je niet alleen de filter, maar ook enkele hightech ecologische additieven, onder meer voor de banden en de olie. Na het inbouwen van de HTKC kan er wel soms een hogere uitstoot en een licht verhoogd verbruik optreden. Geen paniek: dit verandert na een 1000-tal kilometer, omdat de residu’s zeer voorzichtig en traag worden afgebroken om de motor en het uitlaatgassysteem te beschermen.
Vergelijk het met een nieuw dieet als je wil: wanneer je overgaat naar gezonde voeding – een macrobiotisch dieet bijvoorbeeld – zit de kans erin dat je eerst ziek wordt, omdat je lichaam eerst gezuiverd moet worden. Bij EM-technologie is dat net zo: je wagen moet ook eerst worden ‘gezuiverd’.

En het onderhoud?
Bart Baillière: Dat is nu net zo fantastisch: de levensduur van de HTKC is onbeperkt! Er treedt geen slijtage op en het systeem werkt auto-katalytisch. Het onderhoudt met andere woorden zichzelf. Dus de prijs die je betaalt wanneer je het pakketje aankoopt is eenmalig. Verdere kosten zijn er niet.

De HTKC-technologie is het levenswerk van de uitvinder Martin Blumenthal en is het neusje van de zalm van ruim 40 jaar kennis en ervaring ivm energieoptimalisatie en het terugdringen van slijtage.
Deze innovatieve en uiterst duurzame technologie ter optimalisatie van energie, wordt reeds volop toegepast in andere sectoren zoals verwarmingssystemen en waterbehandeling. Meer info en prijzen via de website www.pluviem.be of op aanvraag.


Herr Seele deed de test: “HTKC: het bekt niet, maar het werkt wel!”
Als er één BV is die begaan is met het milieu, dan is het wel Peter Van Heirseele, oftewel Herr Seele. Zijn woning is milieuvriendelijk, hij is vegetariër, hij maakt schoon op een ecologisch verantwoorde manier, én sinds kort rijdt hij ook een pak zuiniger: zijn zes jaar oude wagen – dat sterk doet denken aan het auto­otje van Mr. Bean – is uitgerust met HTKC.

Waarom ben je voorstander van HTKC?

Herr Seele: Ik ben al sinds jaar en dag een groene jongen. Ik vind het dan ook fantastisch als de ecologische industrie creatief uit de hoek komt. Dat is het geval bij de EM-technologie: de werking ervan mag dan wel onbegrijpelijk en mysterieus zijn vanuit wetenschappelijk oogpunt, maar de resultaten bewijzen dat het werkt. De HTKC-filter bijvoorbeeld heeft op een internationale beurs in Duitsland de gouden medaille gewonnen voor meest innovatief product. Dat heeft me overtuigd om de filter zelf uit te proberen.

Wat maakt het product zo speciaal?

Herr Seele: Wanneer ik voor het eerst over HTKC hoorde, was mijn interesse meteen gewerkt, want het product is gebaseerd op EM-technologie. Ik geloof al geruime tijd in het principe van effectieve micro-organismen: ik gebruik ze zelfs in mijn bad, mijn tandpasta en mijn schoonmaakproducten. Nu zitten ze ook in mijn wagen, en wat een verschil!
Mijn wagen verbruikt minder en het rijdt echt stukken soepeler. Het is een ecologisch en zeer vernuftig systeem. Minder verbruiken zonder dat er elektronica aan te pas komt, dat is toch wel op zijn minst frappant te noemen.

Waarom niet gewoon een nieuwe wagen kopen?
Herr Seele: Die vraag heb ik me nog niet zo heel lang geleden ook gesteld. Op een bepaald moment dacht ik dat het als bekende Vlaming misschien geen slecht idee zou zijn om eens met een mooie wagen rond te rijden. Een tijdje geleden is mijn moeder echter overleden, en heb ik haar wagentje ‘geërfd’, dat intussen zes jaar oud is. Niemand anders wilde het piepkleine autootje, maar ik vond het wel bij me passen.
En dankzij de HTKC-filter verbruikt het ook enorm weinig. Als iedereen een nieuw rijtuig zou kopen, zou het trouwens een pak energie kosten om al die oude auto’s opnieuw te verwerken. En dat heeft dan weer zijn impact op het milieu. Het is onbegonnen werk om te bepalen wat beter zou zijn voor de ecologische voetafdruk. Dankzij de HTKC-filter is die vraag overbodig: je hoeft geen nieuwe wagen te kopen, je installeert gewoon de filter en je verbruikt even weinig, zoniet minder dan een nieuwe wagen. Zo eenvoudig is het.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen